E-bike probeerpool voor het tweede jaar op rij een groot succes

In 2014 en 2015 heeft er een bijzondere mobiliteitsactie plaatsgevonden. E-bikes zijn ter beschikking gesteld aan werknemers van Grote Polder om een week lang de testen of dit een goed alternatief is voor de auto met betrekking tot woon-werkverkeer.


Resultaten 2015:

11x is een e-bike gereserveerd en gebruikt. Dat betekent een bezettingsgraad van 70%. De 11 deelnemers waren 2 vrouwen en  9 mannen. Zij werken bij 5 verschillende werkgevers. 8 deelnemers hebben de enquête ingevuld, dat is een respons van 73%. De respondenten hebben samen 425 kilometer op de e-bike gereden. Bijna 38% zou normaal gesproken met een auto hebben gereden, 72% met een gewone fiets. 7 van de 8 respondenten geeft aan dat de e-bike goed of uitstekend is bevallen.

 

Met deze resultaten mogen we stellen dat de fietsenpool wederom een succes was.


"Zelfs met tegenwind kom ik fluitend aan op het werk"

 

Hoe kom je als werkgever je fietsende werknemers financieel tegemoet?

Om dit succes een blijvend gevolg te geven zijn, i.s.m. 3pm the sustainable mobility company, 5 opties uitgewerkt die werkgevers kunnen inzetten om het fietsgebruik onder werknemers te verhogen en hen financieel tegemoet te komen.

 

Optie 1: reiskostenvergoeding voor fietsers

Je mag iedere medewerker onbelast een reiskostenvergoeding geven van € 0,19 per kilometer, ook de fietser, ook als deze binnen een straal van 10 kilometer van de zaak woont.

 

Optie 2: volledig los gaan met fietsstimulering

Als de vrije ruimte voor jouw bedrijf geen beperkende factor is (door de hoge loonsom) dan biedt de Werkkostenregeling nieuwe kansen om fietsen naar het werk te stimuleren. In principe zou je dan iedere medewerker van een fiets kunnen voorzien en omdat e-bikes en speed e-bikes ook mogen, hoef je je niet te beperken tot medewerkers die binnen een straal van 10 kilometer van het werk wonen. Ook reisafstanden van 30 kilometer horen met een speed e-bike tot de mogelijkheden.

 

Optie 3: fietsstimulering passend bij een krappe vrije ruimte

Voor werkgevers die minder ruim in de loonsom zitten, blijven er mogelijkheden om fietsen naar het werk te stimuleren. Ook het vergoeden van een fiets blijft mogelijk. Je hoeft namelijk niet de hele fiets te vergoeden. Je kunt er als werkgever ook voor kiezen om een deel te vergoeden, passend binnen die krappe vrije ruimte. Voor medewerkers met een laag salaris is het fiscale voordeel sowieso minder dan van medewerkers met een hoog salaris. Niet zo raar om ervoor te kiezen om de aanschaf van een fiets met een lager bedrag te vergoeden. Door de vergoeding te combineren met de uitbetaling van het vakantiegeld, vergroot je het fiscale voordeel van je medewerker.

 

Optie 4: leasen van fietsen

Net zoals je auto’s kunt leasen, is het ook mogelijk om fietsen voor je medewerkers te leasen. Dit is met name interessant voor duurdere fietsen of e-bikes en kan zowel binnen de Werkkostenregeling als erbuiten. Je kunt zelf kiezen welk bedrag je bruto verstrekt als vergoeding. Leasen maakt het mogelijk kosten te spreiden en je medewerkers te ontzorgen (rijklaar afleveren, pech onderweg service, etc.) net als je dat doet met medewerkers die de beschikking krijgen over een leaseauto.

 

Optie 5: renteloze lening

De laatste optie maakt gebruik van de mogelijkheid in de Werkkostenregeling dat het rentevoordeel van een personeelslening voor de aanschaf van een fiets, elektrische fiets of elektrische scooter, valt onder de nihilwaarderingen. Een werkgever kan een medewerker probleemloos een renteloze lening geven en bijvoorbeeld laten terugbetalen met de reiskostenvergoeding van € 0,19 per kilometer.


Wilt u meer weten over fietsen, e-bikes en Werkkostenregeling (WKR) download u dan hier de informatie.

 


logo keurmerk veilig ondernemen